konieczności kobiecego buntu? Miałem odejść od kwestii ustrojowych, ale się nie udało. Może wynika to z tego, że środowisko naturalne i kwestie genderowe to dwie ścieżki prowadzące poza monstrualność dzisiejszej sytuacji. *** Przemysław Czapliński (1962) jest krytykiem literackim, profesorem literatury
z tego, że to, co miało być artykułem do gazety rozrosło się do rozmiarów książki - książki, która stanęła w szranki z największymi dziełami literatury współczesnej. Jej tematem jest zderzenie dwóch Ameryk: bezpiecznego kraju, który znali Clutterowie oraz pozbawionego zasad i moralności, kraju, w którym żyli ich zabójcy
korzenie, alienację i zbiorowe ograniczenia osobistej pamięci. Annie Ernaux z literacką Nagrodą Nobla Francuska pisarka, urodzona w 1940 roku, wychowała się w ubogiej rodzinie. W 1971 roku ukończyła studia w dziedzinie literatury współczesnej na Université de Rouen. W latach 1966-1977 uczyła francuskiego w
się tam od lat Stanisław Lem. W latach 80. tłumaczono i wydawano klasykę: Mickiewicza, Słowackiego, Żeromskiego, Orzeszkową, Sienkiewicza i Reymonta. Sytuacja odwróciła się w ostatnich siedmiu latach, kiedy zainteresowanie niemal zupełnie przeniosło się na literaturę współczesną - na ukraiński
, która wraz z encyklopedyczną pasją reprezentuje przekraczanie granic jako formę życia" - czytamy w uzasadnieniu. Handke z kolei został nagrodzony "za wpływową pracę, która wraz z językową pomysłowością zgłębiła peryferie i specyficzność ludzkiego doświadczenia". Miłośnikom polskiej literatury współczesnej
jest omawiać lektury od dawna znajdujące się w kanonie. Ze współczesnymi dziełami jest jeszcze jeden problem. - Żeby omawiać literaturę współczesną, musimy mieć krytyków z prawdziwego zdarzenia, którzy by rekomendowali, które dzieła są godne poznania i rokują na przetrwanie. A większość krytyków służy
zapowiedzi konkretnych kłopotów społecznych. Jeśli w literaturze kończy się eksperymentowanie, jeśli dochodzi ona do takiego skraju, za którym nie ma już słów, tylko bohaterowie powieści przechodzą do aktów przemocy, to znaczy, że nadchodzą problemy. A polska literatura współczesna kipi od przemocy
literaturze współczesnej jest trochę lepiej. Ostatnio pojawiły się dwie arcyciekawe powieści, w których dokonano odheroizowania historii i dlatego czyta się je z zapartym tchem, wierzy bohaterkom i dostrzega, że żyły/żyją w dramatycznych czasach. To oczywiście "Kieszonkowy atlas kobiet " Sylwii Chutnik
tam za dużo. Cały czas bazujemy na tekstach, które pan i ja znamy ze szkoły. "Gloria victis", "Potop", "Zbrodnia i kara". To błąd? Proszę nie zrozumieć mnie źle. To dobrze, że jest tzw. klasyka, ale gdzie literatura współczesna? Co prawda na liście lektur pojawia się twórczość Olgi Tokarczuk, Andrzeja
na Sorbonie. Podczas studiów Sastre kontynuowała karierę aktorską. Wystąpiła w "Sabrinie" Sydneya Pollacka i w "Po tamtej stronie chmur" Michelangelo Antonioniego. W 1996 roku ukończyła studia z dyplomem z literatury współczesnej. Następnie zagrała w "The Best Man" Pupiego Avantiego oraz u boku Gerarda